Djursholm
Området vi alla hört talas om? Men säkert få av oss har besökt. I brist på annat nu när jag är ledig gjorde vi en utflykt till ett café ute på Djursholm. Den låg vid vattnet och fikat var både prisvärt och gott. Cafét hette Café Ekbacken tror jag. Vi tog oss en varsin fanta orange och lätt havbrisen blåsa i våra hår. Vi njöt av en vacker härlig solig dag. På vägen till cafét åkte vi som turisterna i Hollywood och stirrade stint på alla de vackra husen. Huset i det vackraste områdena var 600kvm och uppåt. Mitt lilla hus fick plats upp till 10 ggr i några av husen. Bor man i ett sådant hus hoppas jag att alla hjälps åt med städningen... fast jag tror nog man har råd med hushållsnära tjänster om man bor så stort. Jag kan tänka mig att driftskostnaderna är lika dyra som många andra i Sverige betalar för sina huslån. Jag tror inte jag skulle vilja ha ett så stort hus. Ett hus på 300kvm tror jag är min gräns... eller?

Nåväl husen var väldigt vackra i olika färger. Husen var ofta charmiga i äldre stil, även om det fanns nybyggda funkisvillor i kvarteren. Jag måste säga att funkisvillorna säkert är vackrare på insidan än utsidan, men jag tror nog att sekelskiftesvillorna är vackrare i mångas ögon. Husen hade många gånger tinnar och torn och spröjsade fönster. Vackra rutor inramade de vackra fönstren. Trädgårdarna var stora och generösa. En del hade väldigt öppet och tillgängligt, medan andra hade gömt sig bakom uppvuxna häckar på 5 meter. Jag tycker dock majoriteten hade öppna trädgårdar. Min vännina lämnade mig sin teori - ja annars syns ju inte de vackra huset och det vill dem väl? Kanske ligger det något i det. De vackra husen skulle försvinna helt om tomterna var för uppvuxna. Nu tillåts dem praktfullt ligga där i trädgårdarna och alla som vandrar förbi kan njuta av deras prakt. Husen var inte alla målade i en och samma färg, utan var underbart härligt varierade. Inget hus var det andra likt. Jag tror mångfalden är det som gör området vackert och intressant för dem välbärgade. De stora tomterna ger också en avskildhet. Området var inte allt för likt Österskär i mina ögon. Där är husen minst lika vackra och många ligger vackert nära vattnet. Ingenstans i området var det särskilt långt till vattnet.

Det fanns en marina där, men den var inte alls lika lyxig och glamorös som de båtarna som är förtöjda vid Djurgården. När vi satt på cafét så åkte det förbi en del båtar. En del av båtarna var för racingglada brats medan andra var mera för nöjesfiskare eller barnfamiljen. Det var så roligt att gå runt bland båtarna i både Djurgården och Djursholm, för man såg så väl syftet med båten. Jag kan tänka mig att en båt kan vara ett bra substitut för en sommarstuga för den som bor i en lägenhet i en stad.

Så har du själv varit på någon härlig utflykt i sommar?
 
Image: Pixabay.com