Lust och last
Nu har jag sett utställningen Lust och last. Tyvärr rådde det fotoförbud på den delen av utställningen på Nationalmuseeum. Men jag ska berätta lite.

Det var nutid och dåtid och köttets lustar som visades upp för allmänheten. På äldre tavlor från 1700-talet fanns nakna kvinnor med riktiga former, långt bort från dagens supertrådsmala modeller på Catwalken. Nej, här var kvinnorna kurviga och generöst tilltagna. Silikonbrösten lyste med sin frånvaro. Brösten som visades upp var av alla slags former. Både små och yppiga och lite mer fylliga runda. Det fanns nog något för de flesta.

Det fanns även statyer av nakna människor. Det fanns en skulptur av en vacker kvinna, men kvinnan var inte en riktig kvinna utan en hermafrodit. Hon hade kvinnliga former och bröst, men en penis. Från baksidan ser man bara en kvinna, man måste gå runt statyn för att se det andra. Kanske roade man sig förr genom att gå runt statyn och fnissa och skratta på festerna? Vem vet?

På utställningen berättades också om vad som ansågs sexuellt och dygdigt. Man visade upp ex på människor som hade kyskhetstecknen och ansågs ha god moral. I bilderna vävdes ofta symbolik in. Det kunde vara en katekes, ett lamm och lite andra attribut i ett porträtt av en person. Man ville då visa upp att personen var oskuldsfull och så vidare.

Det fanns bilder som visade på rollspel. På en tavla var det en nunna som visade bakdelen, då hennes nunnedräkt var uppdragen över midjan. Kanske var den någon rik herre som beställde ett sådant exemplar för att ha på sin privata kammare och fantasiera om något han ville göra? Tavlorna var gjorda med samma kunskap och målningstekniker som "anständiga" tavlor. De hade ägnats minst lika mycket tid.

Från mina konstkurser på universitetet vet jag att det ibland beställdes olika allergorier på beställarna själva. Ex så målades beställarnas ansikten in i bilder med en naken Venus. Det var vanligt att man använde gamla mytologier och berättelser och sedan gjorde nakna tavlor. Det var ett okej sätt att vara naken på... det var ju inte personerna ifråga, utan en roll av en grekisk myt som bara såg ut som en herre eller dam. Det var på modet att måla sådana tavlor.

Med på utställningen fanns också modern konst. Den bestod av allt från arrangemang av stereotypen man till storbilds-tv med en mörk och karg skog och dov hemskskräckfilmsmusik. Scenen påminde om skogen i filmen i en thriller. I vilket fall som helst - i ena hörnet ligger en kvinna, vars identitet inte kan avslöjas. Hon är naken. Hon ligger och tillfredsställer sig själv. Jag måste medge att det upplevde jag lite väl snuskigt. Det var det enda jag egentligen reagerade på som att den var provocerande. Kanske var det  miljön och att jag inte förväntade mig det av museet.

Man kunde också se diverse redskap och dåtidens minibilder på köttets lustar. Man kunde också se serier om en mans glory days och förfall i bordellerna och avslutet på sinnessjukhus.

Ja, det fanns en del som triggade tankarna. En tavla, en allergori av ett gudapar, tyckte jag var jättefin. De var nakna, tavlan var oval och färgerna himmelska i rosa-ljusblå toner. De svävade som på moln i naturlandskap. Ett lite drömsk onaturligt motiv och en miljö som är oplacerbar (också vanligt för tiden då tavlan gjordes). Den visade inte allt, vilket kan vara att föredra. Den dolde det mesta, men var ändå sensuell och vacker.

Museet var välbesökt och många gick och tittade på verken. Jag kan helt klart rekommendera ett besök. Utställningen håller på några veckor till.
 
 
Image: Pixabay.com