Julbelysning - Christmas lights

I USA är det rätt vanligt med hus som helt klätts in i julgransbelysning. Många har även färdiga produkter som föreställer olika saker som ex renar, jultomtar och annat som är upplyst. Den här trenden har ännu inte kommit till Sverige, även om jag för några år sedan för första gången såg att hus inklätt i massor av ljus inte allt för långt bort från där jag bor. Jag har fotograferat huset någon gång, men som sagt, leta igenom en massa filer tar tid. Det är nästan enklare att åka förbi och fotografera på nytt. För om jag gissar rätt så är nog huset inklätt i ljus även i år. Själv har jag inte ens plockat fram några dekorationer ännu. Jag har helt enkelt inte haft tid. Jag har haft mer viktiga saker för mig. Men i alla fall. Jag borde fotografera varje chans jag får när jag ser roliga juldekorationer. I dagens DN.se kunde vi se en massa roliga bilder med juldekorationer på hus. Bilderna kom från hela världen och de är rätt festligt att titta på. I Sverige brukar vi ha lite mer återhållsamma juldekorationer över lag. Nu kommer ju också den nya typen av julbelysningar i butikerna, LED-belysningarna som drar mycket mindre el. Att tända många lampor kan dra rätt mycket el skulle jag nog tro. Och nu i tider av sparsamhet tror jag det är viktigt att tänka på sådana saker. Det är en konst att dekorera vackert och miljövänligt, men det går. Du måste bara vara målfokuserad och medveten. Det kanske tar lite längre tid, men du gör en insats för ögonen och för miljön om du dekorerar med omtanke. Kanske belysning som drivs på solenergi?

There are many ways to celebrate christmas. Some do it by christmas lights. Some use just a few lights, like many Swedish households usually do, but others can use a lot. Today you could see houses from different parts of the world where they have gone bananas on christmas lights. I however think that even at christmas we should consider the environment and try do decorate with the environment in consideration. Perhaps LED-lighting is an option? And even solar cell driven lights are prefarable. Doing it decorative and thinking of the environment at the same time is an art form. It might take some time, but we all can do it, that is to decorate with the environment in thought.

Want to see the images? Click on the link below.

Vill du se de fina bilderna? Då kan du klicka på länken nedan:

http://www.dn.se/bostad/tant-var-det-har# (20121207)


Image from Pixabay.com.
 

Copyright of materials, if nothing else is mentioned, belongs to Homestylist, homestylist.blogg.se (homestylisten.wordpress.com). You have no rights to copy, quote parts och complete text, poem, art, film or photo. You are free to watch and read here on my chosen media. You are free to link to this website. Thanks.SE- and EU-law is applicable when you enter this site.

Upphovsrätten för material, om inget anges, tillhör Homestylist, homestylist.blogg.se (homestylisten.wordpress.com). Du har inga rättigheter att kopiera bilder, text, dikt, film eller annat innehåll på min sida. Du får fritt titta på mina valda medier och du får fritt länka till dina hemsida. Tack på förhand. På denna site gäller Svenska lag och EU-lag, oavsett var du befinner dig.