Måla, tapetsera och lägga golv
 

Ibland måste vi renovera hemma. Just nu så hade de över 20 år gamla tapeterna sjungit på sista versen, så det var dags att byta ut dem. Ofta när du börjar renovera så dyker det upp saker du inte räknat med. Vi hade inte räknat med att så mycket av tapeterna satt så löst. Även fast du då river ned tapeterna och sedan spacklar jämt, så kan du upptäcka att det börjar bubbla även i undre lagret. Då finns bara en sak kvar - riva ned all tapet. Inte så kul, men för att det ska bli bra så måste den tiden investeras. Om du vill måla väggarna så kan det se ojämnt och inte så fint ut om du spacklat, även om det är jämt. Då fungerar det bra med återställare som underlag. Jag brukar välja miljövänliga alternativ och undviker plast. Färgen var inte heller så lätt att välja, den har alla möjliga miljösymboler, men även de miljövänligaste kan innehålla ämnen som är allergiframkallande. Även om de är godkända av Astma och allergiförbundet så kan de innehålla kemikalier som de första 2 veckorna kan vara besvärande för allergiker. Det är inte lätt, det gäller att veta vad du tål och inte tål. I värsta fall kan den som är allergisk inte bo hemma de första två veckorna. Vi har i alla fall försökt välja färg som är miljövänlig och godkänd av astma och allergiförbundet.

Det är dock lite förrädiskt att välja färg, eftersom forskningen inom området hela tiden ändras. Igår kanske medlet var bra för miljön, men så upptäcker vi imorgon nya rön och medlet är inte längre det snällaste. Det är nackdelen med alla nya material. Och bara för att något är miljövänligt betyder inte att det är allergivänligt. Det gäller att hitta en färgbutik som är kunnig om du tycker det är svårt att välja färg, på byggmarknader så varierar kunskaperna vitt och brett bland de anställda. Vissa har pålästa säljare, medan andra är lika frågande som du.

Att välja en kulör är inte heller alltid så lätt. Det gäller att hämta tapet- och färgprover och se hur kulören gör sig i rummet du vill renovera. När du tycker att du har hittat den kulören du vill ha så kan du alltid köpa färgprov innan du bestämmer dig. Var inte rädd för kulörer, det är ofta mysigt att använda kulörer i rum. Gör rummet personligt, det viktiga är att du trivs i rummet och känner att det är ett rum du vill vistas i.

Själv har vi valt att inte ha ett rum i vitt, utan ett lilablått rum med en fondvägg med stark turkos och rosor i olika färger. En härlig tapet, som skapar den romantiska känslan. Varför vi inte valde vitt var för att det är bra när sovrum inte är för ljusa. Mörkare rum ger mörkare natt. Vita rum är också fräscha, men när resten av rummen är vita så är en annan kulör i något/några av rummen ganska trevligt.

Copyright of film, art, photo and poem(text) belongs to Homestylist, homestylist.blogg.se (homestylisten.wordpress.com). You have no rights to copy, quote parts och complete poem, art, film or photo. You are free to watch and read here on my chosen media. You are free to link to this website. Thanks.SE- and EU-law is applicable when you enter this site.

Upphovsrätten för film, bild, foto och dikt(text) tillhör Homestylist, homestylist.blogg.se (homestylisten.wordpress.com). Du har inga rättigheter att kopiera bilder, text, dikt, film eller annat innehåll på min sida. Du får fritt titta på mina valda medier och du får fritt länka till dina hemsida. Tack på förhand. På denna site gäller Svenska lag och EU-lag, oavsett var du befinner dig.

Källa bild:

pixabay.com

You are not allowed to copy, quote parts or the complete text or use images from this site. You may only read the poem here, on this site, homestylist.blogg.se (homestylisten.wordpress.com). The content is protected by Swedish copyright law. You are free to link to this page.

Copyright belongs to Homestylist, homestylist.blogg.se. Don't copy, quote or reuse my content in any way, not even parts of it. Respect my artist rights. Upphovsrätten tillhör mig, Homestylist, homestylist.blogg.se. Kopiera inte, citera inte och återanvänd inte mitt material. Jag äger alla rättigheter, inte du. Du har inga rättigheter till mitt material. Inga alls. 
 
 
Copyright belongs to Homestylist, homestylist.blogg.se. Don't copy, quote or reuse my content in any way, not even parts of it. Respect my artist rights. Upphovsrätten tillhör mig, Homestylist, homestylist.blogg.se. Kopiera inte, citera inte och återanvänd inte mitt material. Jag äger alla rättigheter, inte du. Du har inga rättigheter till mitt material. Inga alls. Du får inte inspireras att efterlikna koncept på något sätt. Du får dålig karma och kommer förföljas av onskans karma om du inte respekterar att du låter alla mina verk vila. Om du tror på helvetet, så räkna med helvetet på jorden.Mina verk får inte användas varken för att utbilda andra eller i kommersiella syften av någon annan än mig. Du är förbjuden att i alla former använda mina verk.