Inreda utan att köpa nytt

Säkert händer det att du tröttnar på ditt hem och kanske har du lust att få in något annat. Istället för att köpa nytt, slänga ut gammalt och konsumera kan du faktiskt förändra med det du har hemma. En del tar det som en vana att möblera om hemma när de vill ha förändring. Andra byter ut saker i hemmet mot sådant de har i förrådet. Ett tips är att byta saker med kompisar. Kanske har kompisen också tröttnat.

En vän till mig bodde i ett "smart" hus. Huset var ett flerbostadshus och i källaren fanns ett fint organiserat rum. I det rummet fick alla som ville lämna hela och rena saker som de tröttnat på. Vem som helst som bodde i huset fick ta en pryl, om något var intressant. I princip bytte grannarna inredning med varandra. De kunde hur ofta som helst ändra på en detalj i hemmet, utan att bidra till ökad konsumtion i samhället. Alla i huset såg gemensamt till att ställa dig sakerna snyggt och prydligt. De kändes som att gå i en gratis second hand-butik. Min vän inredde om hela sitt hem. Sakerna som min vän hittade förändrades med färg eller detaljer. Kreativiteten flödade. När min vän tröttnat på sakerna, ja då åkte de ned i rummet i källaren igen.

Jag tyckte idén var smart. Men i husen jag bott har det mest funnits röriga grovsopor och där har grannarna också plockat fritt, men i min väns hus var det något annat. Det var inte fokus på "sopor" utan återanvändning. Det var befriande på något vis. Jag tycker fler skulle följa efter med idén om en gemensam "bytpool" i alla flerfamiljshus. Det ställer krav på att alla i huset håller ordning och reda och ställer ned bara hela saker och ställer dem snyggt och varsamt.

Jag tror jag bevittnade början på ett mindre konsumerande samhälle, som återanvänder och byter prylar mer. Jag uppmuntrar verkligen andra till att följa efter exemplet.

 
Bildkälla:
Pixabay.com